שירותי מחשוב לעסקים –מה יגרום לך לשנות כיוון ולחסוך בעלויות?

שירותי מחשוב לעסקים – מה יגרום לך לשנות כיוון ולחסוך בעלויות?

מרכזייה וירטואלית בענן

שירותי מחשוב לעסקים

✅ עסקים קטנים ובינוניים מוצאים הון עתק עבור שירותי המחשוב הפועלים אצלם בעסק. 

 

✅ איך שירותי מחשוב לעסקים יכולים לחסוך בעלויות ולהעלות את התפוקה בפעילות העסק?

 

כל מה שכל גולש, מנהל ובעל עסק צריכים ורוצים לדעת, על שירותי מחשוב לעסקים ובענן:

 

  1. מה התחדש בתחום שירותי מחשוב לעסקים?

לאור העלייה העצומה בתחום "העבודה מרחוק" (כמו גם "הלמידה מרחוק", "התמיכה מרחוק", "התחזוקה מרחוק" וכך הלאה), כחלק מהמענה של ארגונים ועסקים למגפת הקורונה, שמשתוללת בכל העולם וגם בישראל, ותשפיע על התנהלות ארגונים ועסקים גם בשנים הקרובות, יש צורך בחשיבה מחודשת בכל תחומי המחשוב.

בנוסף, עקב המשבר הכלכלי העולמי, שמקורו במגפת הקורונה, עסקים וארגונים רבים מחפשים לחסוך בהוצאות במקביל להתייעלות, כדי לעמוד באתגרים הכלכליים ובשינויים של השווקים העולמיים והמקומיים, וזה משליך על הצורך לבחון את התכנון, התחזוקה והשירות של כל מערכות המחשוב הנמצאות בעסק.

עבודה מרחוק מתאפשרת באמצעות גישה מוצפנת (SSL), גם לעסקים מסונפים, ולעסקים עם סניף יחיד. הגדרת משתמש SSL נעשית על המחשב האישי הנייח או הנייד (וגם מהסמארטפון), בצורה פשוטה ומרחוק. פתרון זה מצריך חיבור לאינטרנט, זה הכל.

כך תוכלו לעבוד ולגשת לתכנים ולמערכות המידע של העסק או המשרד, מרחוק, מכל מקום ובכל זמן, גם מהבית!

סעיף שירותי מחשוב הוא סעיף ההוצאה הכבד ביותר ברוב העסקים והארגונים. אולם, בצד העלייה הכמעט בלתי נשלטת בהוצאות, יש דרכים לצמצם את הוצאות שירותי המחשוב עד למינימום, מבלי לפגוע בהשגת יעדי העסק וביעילות פעילותו. איך לא מפסידים את ההתפתחות הזו ובוחרים בשירות המתאים והחסכוני ביותר בשירותי המחשוב לעסק?

לקבלת הצעת מחיר עבור שירותי מחשוב לעסקים – השאירו פרטים כאן

נציג כאן כמה פתרונות חדשניים בתחומי המחשוב:

 

א. מערכת לדיווח נוכחות + טופס הצהרת בריאות דיגיטלי מרחוק.

התקנה החדשה של משרד הבריאות קובעת, שכל מעסיק חייב להחתים כל עובד, לפני תחילת יום העבודה, בכל מקום שלא יהיה, על טופס הצהרת בריאות יומית. האחריות על התיעוד ושמירת הנתונים חלה על המעסיק.

אחד הפתרונות החדשניים המצויים בשוק הוא מערכת של טיימקלוק 365 המציעה מערכת לדיווח נוכחות הכוללת את הטופס החדש, לתקופת הקורונה, ללא התחייבות וללא דמי הקמה! החברה מציינת, שגם אם יש לכם מנוי במערכת נוכחות אחרת, אתם מוזמנים להצטרף לטיימקלוק 365 לתקופת הקורונה, וללא שום התחייבות.

איך זה עובד? פשוט מאוד, באפליקציה בסמארטפון. כל פעם שהעובד ילחץ על כפתור דיווח כניסה, הטופס יופיע והוא יצטרך ללחוץ על "מאשר ומתחיל לעבוד". במידה והוא מאשר את כל מה שכתוב בטופס, שזו למעה הצהרת בריאות על פי החוק וכללי משרד הבריאות, ורק לאחר האישור, תתחיל ספירת השעות של העבודה. בסיום העבודה הוא לוחץ על כפתור הסיום. הכל נעשה אוטומטית במסגרת שירותי ענן, ללא כל מאמץ.

למי שהדבר דורש שינויים בהסכם העבודה, אזי בהסכם העבודה של העובד פותחים לשונית "תנאים להחתמת שעון בסמארטפון". יש לסמן "להציג הצהרת בריאות בכל דיווח כניסה", ולשמור את האישור של העובד על התנאי הזה. המערכת מתממשקת לכל מערכת אחרת הנמצאת כבר בעסק דוגמת מערכת שכר.

ב. התאמת כל עסק וארגון לפי עקרונות "התו הסגול".

חברת מטריקס פתחה מערכת בשם "חזרה לשגרה בעידן התו הסגול" המספקת לכל עסק ולכל ארגון בכל סדר גודל את כל הכלים לתכנון וליישום של "התו הסגול".

בתקופה מאתגרת זו של חזרה לשגרת העבודה בתקופת הקורונה, נדרש כל ארגון לבצע התאמות של סביבת העבודה לצורך הבטחת בריאות העובדים. מטריקס מספקת פתרון מלא End to End לארגון להתמודדות והתארגנות לחזרה לעבודה בהתאם להנחיות משרד הבריאות בנושא נגיף הקורונה – ה"תו הסגול".

מטריקס מציעה שלל פתרונות, שיסייעו בחזרה לשגרה, החל מליווי עסקי להתאמת העסק ל"תו הסגול", דרך ייעוץ ובניית אסטרטגיית יציאה עסקית נכונה מהמשבר ועד לציוד טכנולוגי מתקדם להגנה על עובדים, לקוחות ואורחים.

אסטרטגית היציאה מהמשבר צריכה להביא בחשבון גיבוש תפיסת הפעלה למציאות החדשה. יש צורך לבחון את הארגון ולגלות איזו תפיסת הפעלה מתאימה עבורו במציאות של היום ומחר. התכנון כולל הגדרת נהלים ותהליכים מותאמים לארגון, ניהול המרחב, ניהול עובדים, פתרונות טכנולוגיים ועוד.

הצוות של מטריקס ילווה כל עסק בתהליך, יבחן ויתאים את הפעילויות העסקיות הנדרשות להביא את הארגון לצמיחה עסקית במציאות החדשה.

ג. הפיכת מסך הטלוויזיה או מסך המחשב ללוח חכם.

אחד הצרכים, שהתעוררו עם התפתחות העבודה מרחוק הוא, שאין בבתים לוח כדי שניתן יהיה לכתוב עליו ולהדגים עליו מסרים, שרטוטים או כל מידע, שמעוניינים להציג באופן מוחשי לצד השני, מה שקיים בכל חדר ישיבות משרדי.

את הבעיה הזו פתרה חברת רוגב מחשבים מרעננה, בפתרון הנקרא Magic Touch. מוסיפים מסגרת דקה סביב מסך הטלוויזיה או מסך המחשב, שנדבקת למסגרת של המסך.

כך, הטלוויזיה או מסך המחשב הופכים להיות מסך מגע ולוח חכם ומחיק, עם יכולת העברת המידע דרך כל מערכת של שיחות קבוצתיות, דוגמת Zoom ומתחרותיה.

המסגרת מיוצרת בכל מידה מבוקשת וניתנת להתאמה לכל מסך מכל סוג. החוכמה נמצאת במסגרת עם כבל USB המתחבר למחשב של העובד. ניתן לכתוב על הלוח גם באמצעות האצבע ללא צורך בשימוש בעט כלשהו. לחברה יש מגוון פתרונות, שיכולים לענות על כל צורך של שימוש בלוח חכם בבית, בלי צורך בהתקנות יקרות.

כך, גם הבית הופך לחדר ישיבות מתקדם, בהשקעה ממש מינימלית וקלה להתקנה, על ידי כל אחד.

ד. הורדה דרסטית של היקף הפניות והתמיכה במוקדי שירות.

אחת הבעיות האקוטיות בעבודה מרחוק היא, שגם המוקדנים עברו לעבוד מרחוק ונולד הצורך לספק להם בבית את כל הכלים שיש להם במוקד הרגיל שלהם.

אולם, הדרך הכי טובה לפתור את הבעיה היא, שהפונים לקבלת שירות או תמיכה, יקבלו זאת בכלים אוטומטיים, שלא דורשים תגובה אנושית. כך, רוב העומס על נציגי השירות, שעברו לביתם, יורד.

הפתרון החדש קרוי Oracle Intelligent Advisor, שדובר שפות רבות, גם עברית, ומספק סדרה שלמה של כלים למענה ללקוח הפונה למוקד.

חברת iRobot דיווחה, ש-97% מהפניות אל מוקדי השירות של החברה נענו מבלי שהפונים דיברו עם איש. הם דיברו רק עם המערכת והשתמשו בכלים מתקדמים המצויים בה דוגמת "שירות עצמי" – Self Service.

בנוסף, כתוצאה מיעילות הטיפול של המערכת הרובוטית ועלייה בשביעות הרצון של הפונים, חלה ירידה של כ-30% במספר הפניות, מפני שאי הבנות, שהיו בעבר בין הפונים לאנשי המוקד – נעלמו. כך, חוסכים בנציגי שירות אנושיים ובהוצאות, מעלים את שביעות הרצון של הלקוחות ומספקים חוויית שירות מתקדמת ומשופרת.

ה. המשכיות עסקית אוטומטית לארגונים.

אחת הבעיות של המעבר לעבודה מרחוק היא, שמערכות ההמשכיות העסקית הוותיקות ומערכות הגיבוי הוותיקות שיש בארגונים בינוניים עד גדולים, לא תומכות בהמשכיות עסקית לעובדים מרחוק.

חברת נוטניקס, המובילה בתחום מחשוב ענן ארגוני, הכריזה על מספר יכולות חדשות בתוכנת התשתית ההיפר מאוחדת: ,HCI-hyperconverged infrastructure וב-AHV hypervisor, כדי להגן על יישומים חיוניים לארגונים ולשמור על המשכיות עסקית במקרה של אסון בכל מצב ובכל אפשרות.

היכולות החדשות כוללות מספר כלי אוטומציה המאפשרים מתן תגובה אוטומטית כגון: אחזור של יישומים ונתונים, תמיכה באחזור ישיר בין אתרים (DR), רפליקציה סינכרונית עבור עומסי עבודה ב-AHV, ואיבוד נתונים כמעט אפסי באמצעות ביצוע רפליקציה ב"near sync" לאחזור נקודות בזמן (RPO) במרווחים של כמעט 20 שניות.

ניר הולנדר, מנכ"ל נוטניקס ישראל: "בימים בהם המשכיות עסקית חשובה לארגונים מאי פעם, הצורך להבטיח, שלעסקים יש מדיניות ותהליכי אחזור חזקים, כבר אינו משהו 'שנחמד שיהיה'. אך במקביל, בפני לקוחות, שחיפשו להטמיע תוכניות DR חזקות עבור יישומים חיוניים, כגון אלו התומכות בשירותי חירום, עמדו רק אפשרויות להפעלת טכנולוגיות מורכבות ידנית, ולרוב במערכות נפרדות. מערכות אלו דרשו התמחות וניהול רציף. היכולות החדשות ב-Nutanix HCI וב-AHV מסייעות ללקוחות לספק בביטחון גבוה יישומים חיוניים לארגון, תוך שמירה על מורכבות ותקורת ניהול נמוכות משמעותית".

גרג סמית', סגן נשיא שיווק ומוצרים בנוטניקס: "שמירה על המשכיות עסקית נמצאת בעדיפות גבוהה אצל כל החברות והארגונים בכל ענף.  עם זאת, רוב העסקים מסתמכים על הטמעות DR ייעודיות, שהורכבו באופן ידני, כדי להגן מפני כשלים בכל מערכות ה-IT. כעת נוטניקס מספקת יכולות התאוששות מובנות, קלות להפעלה, שתוכננו כדי להגן על אפליקציות, שצריכות להיות זמינות תמיד".

יכולות ה-DR החדשות נכללות בתוכנת Nutanix HCI והן זמינות כעת. היכולות החדשות המפשטות ומוסיפות אוטומציה ל-DR כוללות:

התאוששות מאסון בכמה אתרים: נוטניקס תומכת כעת בתכנון DR מרובה אתרים, שמאפשר לארגונים להתאושש במהירות מכשלים המתרחשים במקביל ב-2 מרכזי נתונים או יותר, תוך שמירה על זמינות היישומים למשתמשים. הפתרון הוא בעל ערך גבוה במיוחד בענפים תחת רגולציה, כגון שירותים פיננסים, שירותי בריאות ושירותי חירום, בהם ארגונים צריכים לספק שירות ללא עצירה. Nutanix DR ממנף טכנולוגיות אוטומציה מתקדמות כדי לחסל את המורכבות של התקנות DR ושל האורקסטרציה המתמשכת שלהן. צוותי יישומים יכולים להתאושש במהירות מהשבתות, שאינן מתוכננות או מהשחתה של נתונים, ולקבוע הגדרות, שתעמודנה גם ברגולציות המחמירות ביותר.

אחזור Near Sync ללא תחרות: נוטניקס תומכת כעת ברפליקציית Near Sync עם RPO  (נקודת היעד של ההתאוששות) של 20 שניות בלבד. שיפור של פי 3 מהטכנולוגיה המובילה בתחום זה, שנוטניקס פיתחה. נוטניקס היא ספקית ה-HCI המובילה היחידה המציעה RPO של 20 שניות.

רפליקציית נתונים סינכרונית עבור Nutanix AHV: רפליקציה סינכרונית, או רפליקציה כמעט מיידית של נתונים בין מספר אתרים, נתמכת כעת בצורה מובנית ב-Nutanix AHV hypervisor. לקוחות יכולים לעשות שימוש ב-AHV כדי לספק שירותים בזמינות גבוהה עם עומסי העבודה חשובים ביותר שלהם, כגון תשתית שולחן עבודה וירטואלי, בסיסי נתונים, ושרת וירטואליזציה כללי.

אורקסטרציה של DR עם Runbooks: ההשקה החדשה מעניקה ללקוחות גמישות ושליטה גדולות יותר על תהליכי אחזור מקצה לקצה, עם שליטה מדויקת יותר המאפשרת למקד משאבי DR באפליקציות מטרה.

ו. למידה מקוונת שיתופית, גם להכשרה והדרכת עובדים, תלמידים וסטודנטים.

המציאות החדשה יצרה דרישה להכשרות והדרכות של עובדים ותלמידים מכל סוג, גם מרחוק.

חברת מיט"ל (מרכז ידע טכנולוגיות למידה, יחידת משנה של מחב"א) פתחה בדיוק לצורך הזה מערכת "למידה מקוונת", שמתאימה לכל צורך של למידה והדרכות, לאור המצב המורכב וההנחיות המתעדכנות של משרד הבריאות לגבי התכנסויות, בידוד ולמידה במוסדות וחדרי לימוד.

במיט"ל מציעים מספר כלים סינכרוניים וכלים ללמידה שיתופית העשויים לתת מענה ללמידה מרחוק ולהקלטת הרצאות.

מכיוון שהמידע רב ונרחב, כמו גם הצרכים השונים של המרצים, במיט"ל יצרו אתר ייעודי לנושא. המידע בדף זה הוא בבחינת "ערכת עזרה ראשונה". מי שרוצה להעמיק מוזמן לאתר. האתר בנוי על תשתית של וויקי – כדי שתוכלו לתרום מהידע שלכם.  הפורטל כולל כלים למפגשים סינכרוניים מתוך סל הטכנולוגיות של מיט"ל,

לנוחיותכם, יש שם טבלת השוואה של תכונות כלים ותשתיות ללמידה סינכרונית. בעזרתה תוכלו לבחור את הכלי המתאים עבורכם. כמובן, ניתן להוסיף הערות ועדכונים למידע המוצג בטבלה במידה והוא חסר או לא עדכני.

במסגרת סל הטכנולוגיות של מיט"ל, ניתן לקבל רישיונות לשימוש בכלים הנותנים מענה למפגשים סינכרוניים מסוגים רבים, המשתלבים בכלים מוכרים דוגמת Zoom וכל הכלים המתחרים.

מפגש סינכרוני זו קבוצה של 25 תלמידים (לכל המשתמשים הרשאות זהות) היכולה להיפגש בעזרת מערכת JITSI הכולל וידאו, לוח ציור משותף, הקלטה, שיתוף מסך, שידור חי, צפייה משותפת ביוטיוב, רב-שיח ועוד.

 

שירותי מחשוב לעסקים – תשובות לשאלות נפוצות:

 

  1. מה הנושא הכי חשוב לבעל עסק בשירותי המחשוב שלו?

מגפת הקורונה, שהכתה בכל העולם, הוכיחה, למי שלא הבין את זה עד כה, ש"עבודה מרחוק" ו"עבודה קבוצתית" הם הנושאים הכי חשובים ואולי אף קריטיים לקיומו ושרידותו של העסק.

עסק, שלא הכין את עצמו לאפשרות של "עבודה מרחוק" ו\או "עבודה קבוצתית, מהר מאוד יפשוט את הרגל, יאבד את לקוחותיו, עובדיו, ספקיו ושותפיו. זו לא תחזית, זה קורה כאן ועכשיו.

משבר הקורונה העולמי העמיד את הגלובליזציה באור חדש. התרגלנו למעברים מהירים בין מדינות, והנה יש ירידה עד עצירה בטיסות. התרגלנו לייצור בכל מקום בעולם ולשינוע סחורות בקלות ואנו מתחילים להבין את משמעות התלות בייצור ובסחורות ממדינות אחרות.

אנו כמנהלים ובעלי עסקים צריכים לשאול את השאלה, איך ממשיכים לעבוד יחד כאשר חלק משמעותי מכוח העבודה שלנו נמצא בבידוד ביתי? מה המשמעות כאשר לא ניתן להיפגש פנים מול פנים? איך מקטינים את הנזק הנגרם מההאטה והעוצר הגלובלי וממשיכים לעבוד ביעילות בתוך התנאים המגבילים?

בעולם הגלובלי יש גם פתרונות, ותקשורת וסביבות העבודה הדיגיטליות מציעות הזדמנות לעבוד יחד מרחוק ולפתוח ערוצים לחדשים לתקשורת ארגונית.

לאן הולך עולם העבודה העתידי (מ-2020 והלאה) ואילו אפליקציות מובילות ותובלנה בארגונים ובעסקים, אפשר לקרוא כאן, בתחזית של חברת Okta.

  1. מהם פתרונות התוכנה המובילים ל"עבודה קבוצתית" ועבודה מרחוק כיום?

הפתרון המוביל כיום בעולם וגם בישראל הוא השירות של Microsoft Teams, גם בגלל שהוא מוצע בחינם, במגבלות מסוימות. פתרונות מבוקשים ופופולריים נוספים (וחינמיים, במגבלות מסוימות) הם: Zoom, Google Meet  שהיא חלק מ- G-Suite (של גוגל) וניתן להשתמש במערכת זו ישירות מה-Gmail ו-WebEx (של סיסקו).

Teams Microsoft היא "מובילת שוק" משום שהיא פלטפורמה ייעודית מבוססת צ'טים, שמאחדת כלים, שיחות, תכנים ואנשים לקבוצות עבודה בסביבת העבודה המודרנית, שתורמת להגברת הפרודוקטיביות בתוך צוותי עבודה. הפלטפורמה מאפשרת שיחות ועידה Online כדי שניתן יהיה להמשיך שיגרת עסקים פנימית ומול לקוחות ,(B2B, B2C) שימוש מרכזי נוסף המתאפשר הוא ביכולות ה .Broadcast-כלומר: העברת מסרים ממנהלים בכירים לעובדים.

הורדת Teams בחינם – כאן.

הורדת Google Meet  בחינם – כאן.

בפוסט בבלוג של Microsoft 365 פירטה מיקרוסופט כיצד אנשים וארגונים יכולים לגשת ל-Teams בחינם ומה עושה החברה כדי להבטיח את המשכיות השירות במהלך השימוש המוגבר. מיקרוסופט מפנה לבלוג זה לקבלת טיפים לעבודה מהבית עם  .Teams

באמצעות שימוש במרכזיות בענן, דוגמת השירות של מיקרוסופט, ניתן לקבל יכולות לעבודה מכל מקום. בשירות הזה בענן מקבלים מרכזיות טלפוניות מלאות מבוססות ענן, שכוללות נתב שיחות, שלוחות חכמות עם יכולות מתקדמות, ניהול תורים, הקלטת שיחות, ביצוע שיחות ועידה ומוזיקת המתנה.

מכיוון שמדובר בשירות ענן, אין צורך בהתקנת המכשור בבית העסק וניתן להתקינו גם מרחוק. המערכות מותאמות לצרכי העסק. הן כוללות שירות ותמיכה מלאה וניתן להשתמש בהן באמצעות מחשבים ניידים הכוללים חיבור לאינטרנט ובטלפונים סלולריים.

  1. מה הגישה המובילה כיום בתחום השרתים הווירטואליים?

הגישה המובילה כיום וגם מחר: שרתים וירטואליים וגם מרכזיות IP בענן.

מבחינת עלות לעסק, זו, כאמור, השיטה הזולה ביותר המביאה את הערכים המוספים המרביים לעסק. אולם, טרם הטמעת הגישה הזו יש לדאוג להתאמת הרשת העסקית הפנימית והחיבורים החיצוניים לסוג כזה של מרכזיה.

 קל ליפול בפח ול"חתונה קתולית" יקרה של שירותי VPS, כשיש שפע כזה של הצעות מתחרות בתחום שירותי המחושב והמרכזיות לעסקים, קל להתפתות להצעות, שמכנים אותן במקום VPS רק כדי להטעות – "שירותי ענן", וקל  ליפול בפח כשמציעים ללקוחות העסקיים שירותים, שרובם בכלל לא מתאים לצרכי העסקים הקטנים עד הבינוניים של היום ומחר. 

  1. למה יש לתכנון מחדש את מערכות: החשמל, התקשורת ומערכות מתח נמוך בעסק?

כל עסק או ארגון, שיש בו חדר מחשבים או מערכות תקשורת ומחשוב, זקוק לתכנון מערכות חשמל, תקשורת ומערכות מתח נמוך בעסק, לאור השינויים, שיצרה מגפת הקורונה. כמעט כל העסקים בעולם עברו למצב בו חלק מהעובדים עברו לעבוד מרחוק (מביתם) ולכן המערכות הוותיקות אינן מתאימות למצב החדש.

כיום, הנטייה לאחד את כל המערכות (כולל אלו שאינן מתח נמוך) תחת קורת גג אחת וזה כולל את: מערכות החשמל, מערכות תשתיות התקשורת, מערכות הבקרה והשליטה וכל מערכות המתח הנמוך לסוגיו.

הצורך הזה ממש הופך לחובה, כאשר יש לעסק Data Center קטן עד ענק, לצרכי מחשוב, תקשורת וטלפוניה, מתקן הנמצא בשליטת בעלי העסק.

ההתקדמות המהירה של מערכות המחשוב והתקשורת לתצורות של רשתות שירותי ענן יוצרות קושי בעסקים ובארגונים רבים, שלא ברור להם כיצד ניתן לשדרג את תשתיות התקשורת הוותיקות לתשתיותIP  מלאות – "קצה לקצה" ולפעול בגישת "התקשורת האחודה".

המשמעות של "תקשורת אחודה" היא, שיש להעביר גם את תשתיות החשמל והמתח הנמוך לשליטה ותפעול תחת מעטפת IP (פרוטוקול האינטרנט).

המהפכה הדיגיטלית בתחום שירותי התקשורת והטלפוניה הפכה לעובדה קיימת, גם בישראל. ההתקדמות בנושא זה אינה ניתנת לעצירה.

כחלק מתהליכי החיסכון העסקי בהוצאות במקביל להתייעלות העסקית, המעבר לתשתיות IP בכל תחום הופך להיות חובה.

עולם התקשורת והמחשוב לרבות תחום המתח הנמוך צועד במהירות לכוון של שימוש מלא בשירותי ענן בכל תחום (כולל בטלפוניה), ומערכת תקשורת ומחשוב, שאינה מסוגלת לתמוך בהתפתחות זו, דינה להיזרק לפח האשפה די מהר.

לכן, הפעולה הראשונה לפני בחירת ספק שירות למערכות המחשוב החדשות, היא ביצוע "הערכת סיכונים" ו"בדיקת צרכנים" של העסק, לטווח זמן של לפחות 5 שנים קדימה. בלי תכנון מסודר ותכנית פעולה מסודרת ל-5 שנים לפחות קדימה, כולל חלופות לבחירה והחלטה בתחומים הללו – עם המשמעויות הכלכליות הנלוות לכל חלופה, אין לגשת לשלב של בחירת הספק של השירות וביצוע תיחור בין ספקים.

תכנון מערכות מחשוב הוא בבחינת חובה, קודם לבחירת ספק, בכל מקרה.

זאת, כדי שלא ימכרו לכם ציוד מיותר ושירותים מיותרים!

  1. האם יש לי בכלל צורך בחדרי שרתים עם ארונות תקשורת ומחשוב?

חיסכון בהוצאות (ובמיוחד בהוצאות התקשורת והמחשוב) הוא "צו השעה" בכל עסק וארגון. לכן, לפני שנכנסים לפרויקט של הקמת חדרי תקשורת ושרתים (או שיפוץ ושדרוג חדר תקשורת ושרתים קיים), יש לשאול את השאלה: האם בכלל יש כיום צורך בחדר תקשורת ושרתים?

התשובה לשאלה הזו, במיוחד בעסקים קטנים עד בינוניים היא: לאו מוחלט. אמנם, עסקים וארגונים זקוקים לשירותי מחשוב בכל פעילותם. אולם, מדובר בסעיפי הוצאה בלתי נשלטים. הדרך הנכונה להחזיר את השליטה בהוצאות הללו היא: להיפטר מכל הציוד ולהפוך את חדר התקשורת והשרתים לחדר המביא הכנסות לעסק, ולא להמשיך בשיטה הישנה, שבה החדר הזה הוא רק הוצאות הולכות וגדולות לעסק.

עסקים מוצפים כיום בשפע של פתרונות תקשורת ומחשוב מתקדמים, לרבות בענן. אחד הפתרונות המתקדמים ביותר הוא תחום שירותי תקשורת, מחשוב ושיתוף אחודים :UCaaS  (ר"ת:  .(Unified Communications as a Serviceהמונח הזה הוא המימוש השירותי בענן (בתשלום חודשי קבוע וידוע), של גישת "התקשורת האחודה" (UC&C).

כיום יש הרבה ספקים המספקים את הכיוון הזה (של שירותי ענן) ונגמרה התקופה, שבה מנהלים שאלו: האם כדאי לעבור לעבודה שיתופית בענן (ואיזה ענן)?

כפי שכבר הודגש על ידינו לא אחת, שהדרך היעילה והאפקטיבית ביותר לחסוך בהוצאות התקשורת והטלפוניה היא להפוך את כל ה-CAPEX ל-OPEX. דהיינו: להיפטר מציוד, תוכנות, תפעול, שדרוג ותחזוקה ע"י בעלי העסק. הייעוד והמיקוד של עסקים זה לעסוק בעסקים, במכירות ובשירות, לא בתקשורת ובציוד תקשורת וטלפוניה. לכן, את נושא התקשורת והטלפוניה אפשר להעביר באופן מלא ל"מיקור חוץ", לספק שירותי תקשורת בענן, שמספק את הכל כחלק בלתי נפרד מהשירות שלו (בד"כ בעלות מזערית, מול כל חלופה אפשרית).

  1. מהם העקרונות לחיסכון בתכנון השירות למערכות חשמל, תקשורת ומערכות מתח נמוך, הכוללים, בין היתר, ארונות תקשורת ומחשוב?

העקרונות לחיסכון בשירותי המחשוב והטלפוניה העסקיים כוללים את הנקודות הבאות:

  • עסקים רבים הבינו, שעידן המחשב השולחני והשרת העסקי הסתיים. למחשב השולחני החדש קוראים לפטופ (מחשב נייד), או טאבלט. הוא מתלווה לסמארטפון, שמשמש את המנהלים והעובדים לצרכי עבודה מהירים בכל מקום (למשל דוא"ל, שיחה עסקית ברשת עסקית והעברת קבצים), גם כשהם בבית, בתנועה, או בחו"ל.
  • עסקים רבים הבינו, שאין צורך במערכות תקשורת פיזיות קוויות. מערכת תקשורת אלחוטית (למשל ב-WiFi) מספקת בהחלט את כל צרכי התקשורת הפנימית בעסק.
  • רשת המחשבים העסקית, שכוללת שרתים, מתגים ונתבים הנמצאים בחדר תקשורת ומחשבים,הופכת למיותרת. כל השירותים המחשוביים והתקשורתיים של העסק וכל האפליקציות העסקיות מתקבלים ישירות מהענן) כיום הגישה המקובלת היא ריבוי עננים: Multi Cloud, ענן המתאים לכל סוג של אפליקציה).
  • עסקים קטנים יכולים לבחור בין כמה סוגי עננים הקיימים כיום בישראל, לפי הצרכים שלהם .(אפשר לבחורביותר מסוג ענן אחד, לפי הצרכים והאפליקציות של העסק.

שירותי מחשוב לעסקים קטנים עד בינוניים הם למעשה "בור תקציבי" בלי כל תחתית. חלק לא קטן מהעסקים מתפתים לחתום על הסכמים של "טיקטים": דהיינו: תשלום עבור כל קריאה (הנקראת טיקט) מול ספק שירותי המחשוב. או לחילופין לחתום על חוזי שירות דרקוניים לפי שעות מוגדרות מראש. בשני המקרים, מדובר בבזבוז מתמשך ומיותר של כסף.

הבעיה היותר מטרידה עסקים קטנים: מתי חובה להחליף את המחשוב בעסק? אין לשאלה תשובה חד משמעית. יש הדוגלים בשיטה של: If it still works, don't fix it. דהיינו: כל עוד זה עובד, שימשיך לעבוד.

לאחרונה הודיעה מיקרוסופט על מבצע מאוד אטרקטיבי ללקוחות פרטיים ולעסקים קטנים: שדרוג בחינם (לעד) ל"חלונות 10" לכל מי שיש ברשותו "חלונות 7" ו"חלונות 8 ו-8.1" (רק גרסאות חוקיות של התוכנה). במערכת החדשה יש גרסאות חינמיות של אופיס ועוד כלים חינמיים רבים. המטרה של מיקרוסופט: ללכוד כמה שיותר לקוחות אצלה. זו בהחלט הזדמנות חד-פעמית וכדאית, שתהיה בתוקף מ-29.7.15 למשך שנה.

אולם, לא ניתן לשדרג ל"חלונות 10" אם המחשב הנייח או הנייד בעסק הוא ישן. כ"כ, חלק מהפונקציות החדשות והמלהיבות ב"חלונות 10" דוגמת "העוזר האישי- קורטנה" ו"מערכות האבטחה, הגיבוי וההתאוששות", תלויות בחומרה מתקדמת במחשב. האפליקציות והפונקציות המתקדמות ב"חלונות 10" לא תפעלנה על חומרה ישנה.

מכאן, אנו חוזרים לשאלה: מתי חובה להחליף את המחשוב בעסק. התשובה לזה די ברורה, למי שרוצה להתקדם ל"חלונות 10" – עכשיו.

 

שירותי מחשוב מאובטחים לעסקים Fortinet

יש חלופות לשדרוג רשת המחשוב בעסק?

 

בהחלט, יש כמה חלופות שכל בעל עסק צריך לקחת בחשבון:

א. לוותר על הבעלות והשליטה על המחשוב בעסק ולהעביר את הכל ל"מיקור חוץ", לחברה מתמחה בתחום זה. יש חברות רבות בשוק, שזה תחום עיסוקן. בעל עסק אמור לקדם את העסק שלו, לא לעסוק בענייני מחשוב. לכן, אין כל סיבה, שהמחשבים, תחזוקתם, שדרוגם וכיו"ב יהיו תחת הדאגה אישית שלו. ניתן להעביר את הכל למיקור חוץ (Outsourcing), בדיוק כמו שעסקים רבים החליפו את הרכב של העסק לרכב בליסינג. זה אותו עיקרון.

ב. לוותר בכלל על מחשבים בעסק ולעבור לפתרון של שירותי מחשוב לעסקים בענן ועבודה מרחוק על כל היישומים הדרושים לעסק. זה אפשרי בכמה תצורות, למשל:

1) תחנות עבודה רזות וזולות (למשל תחנות עבודה המבוססות על לינוקס או סיטריקס), שמחוברות לשירותים הנדרשים בענן דרך רשת האינטרנט או ברשת פרטית (למשל רשת MPLS או רשת מאובטחת מתחרה, דוגמת הרשת של אינטרנט בינת).

2) שימוש במחשבים קיימים (גם ישנים) כמסופים לשירותי הענן. כמעט כל מחשב ישן יכול להיות מסוף, שמריץ עליו גרסה רזה של VMware, או כל מערכת לקוח רזה אחרת (יש גרסאות רזות למיקרוסופט, גוגל, סיטריקס, לינוקס ועוד).

3) מעבר לעבודה במערכות המחשוב בענן באמצעות תחנות עבודה ניידות: טאבלטים, מחשבים ניידים קלים, מסופוני עבודה, סמארטפונים, פאבלטים וכיו"ב. דהיינו: המחשב השולחני ייעלם לחלוטין מהעסק והעבודה המחשובית תבוצע באמצעות מכשירים ניידים.

כיום, ה-ROI (החזר ההשקעה) במעבר לעבודה בענן הוא ברור ועסקים רבים בעולם, כמו גם בישראל, בחרו לעבור לשירותי ענן. הפרודוקטיביות של העסק משתפרת עי"כ ללא היכר רק בגלל המעבר לשירותי ענן. גם שביעות הרצון של הלקוחות, העובדים, השותפים וכל שרשרת האספקה משתפרת במהלך הזה.

אולם, הבחירה בפתרון המתאים לכל עסק אינה תהליך פשוט או מהיר. יש צורך לנתח את צרכי העסק והעובדים בו, הידע והיכולות שלהם, התקציבים האפשריים והרצויים, התחשבות ותכנון התפתחות העסק וצרכיו, בחירה ותיחור בין ספקים וקבלת ההחלטה הנכונה התואמת את צרכי העסק ומביאה לידי מיצוי מרבי את החיסכון האפשרי בשירותי המחשוב לעסקים קטנים.

לכן, כמעט תמיד יש צורך ביועץ מחשוב חיצוני לעסק, שזה תחום התמחותו והידע העדכני מצוי בידו. קבלת החלטות ע"י בעלי העסק, שזה לא תחום התמחותם, יכולה להוביל לתוצאות שליליות עד כדי נפילת העסק ואבדן לקוחותיו בגלל החלטות שגויות בתחום מערכות המחשוב של העסק.

המעבר של שירותי מחשוב ותקשורת לעולם הבנוי סביב התפיסה של "מחשוב ענן" מתבצע בכל העולם כמו גם בישראל בהיקפים גדלים והולכים. במדינות רבות במערב כמעט כל מערכות המחשוב והתקשורת עברו לשירותים מבוססי ענן. בישראל, התחרות בשירותי ענן החלה, למעשה, רק ב-2013. עפ"י כל ההערכות, במהלך 2016 ו-2017 נראה את רוב העסקים בשוק הישראלי עוברים לשירותי ענן.

צמצום CAPEX וה-OPEX במעבר לטכנולוגיות שירותי ענן הוא ברור וההחזר על ההשקעה – ROI נמדד בחודשים ספורים ולעיתים פחות. חברת המחקר Alteva מציינת, שבשירותי ענן "עלות משתמש" – TCO היא בסביבות 250 עד 300 דולרים לשנה, בהשוואה לכ-2,000 דולרים לשנה למשתמש באותם שירותים המצויים פיזית בחצר העסק.

עפ"י מחקר של AMI, עסקים קטנים בארה"ב מעדיפים לרכוש חבילות מחשוב מענן, במקום שירות יחיד של אפליקציה מקומית אצלם. הסיבות: רצון לגמישות, הקלה על ניהול שירותי המחשוב וחיסכון בהוצאות על רכישות ותחזוקה. בנוסף, תחום ה-Mobile העסקי עובר לענן. יותר ויותר עסקים נסמכים על שירותים מבוססי ענן לביצוע מטלות יומיות. סנכרון מטלות, דוא"ל וקבצים בין שרתים למכשירי סלולר – סמארטפונים וגם טאבלטים, הפך למקובל כמעט בכל רבדי השוק. אנו נמצאים קצת מאחור בהשוואה לעולם המערבי, אבל זה מתפתח בדיוק בכיוון הזה גם בישראל.

 

שירותי מחשוב לעסקים – שורה תחתונה:

עסקים רבים מכל שכבות השוק יכולים להיכנס בשקט לבחינת פתרונות מחשוב מתקדמים, בין היתר בענן. חשוב להקפיד על הסכם רמת שירות – SLA בכל פתרון בו בוחרים, מכל סוג. הפתרונות, שקיימים כיום בשוק, זולים, יציבים, דוברי עברית, מכילים יכולות מתקדמות לרבות שילוב סלולר ו-UC (תקשורת מאוחדת), עבודה קבוצתית, מענה ל-BYOD (שימוש בסמארטפונים וטאבלטים פרטיים בעבודה), שילוב עם מערכות ישנות ומאובטחים לא פחות מפתרונות קנייניים.

 

נמאס לך לחפש ספק שירותי מחשוב לעסקים?

 

 

קבלו הצעת מחיר עבור שירותי מחשוב לעסקים

השאר תגובה

פוסטים נוספים